zie: https://purmerend.groenlinks.nl/nieuws/verkeersveiligheidsplan-commissievergadering-13-november-2025
Na de commissievergadering van 13 november ging GroenLinks in de raadsvergadering, deze keer bij monde van Ruben van Kuik, nog in op twee belangrijke punten: de financiën en de zeggenschap van de gemeenteraad.
Dit laatste is vooral belangrijk omdat veel bewoners en bewonersgroepen zich tot de raadsleden richten als zij onveilige situaties in het verkeer aan de kaak willen stellen.
Het college (de burgemeester en de wethouders) wilden zelf bepalen, hoe per jaar de verschillende verkeersmaatregelen zouden worden ingedeeld en betaald.
De gemeenteraad mocht, in hun ogen, alleen vaststellen dat locaties met een hoog risico op ongelukken het eerst aan de beurt zijn.
De meerderheid van de raad stak daar een stokje voor, en door middel van een amendement van Gemeentebelangen werd bepaald dat ook de Uitvoeringsagenda door de gemeenteraad moet worden vastgesteld, zeer tot ongenoegen van wethouder Lageveen (Stadspartij/BPP) die op dat punt geen tegemoetkoming wilde doen.
Het amendement werd met een ruime meerderheid aangenomen; alleen de Stadspartij/BPP, het CDA en het afgesplitste AOV-raadslid Grader stemden tegen.
Amendement
Zo kunnen nu gemeenteraad en bewoners een vinger aan de pols blijven houden als het gaat om concrete maatregelen die genomen moeten worden om het verkeer veiliger te maken.
Hieronder de inbreng van GroenLinks-raadslid Ruben van Kuik:
“In de commissie van 13 november heeft GroenLinks twee punten naar voren gebracht die ons zorgen baren, namelijk de financiën en de uitvoeringsagenda; het vervolg dat het Verkeersveiligheidsplan krijgt.
Wij willen niet een mooi plan dat vervolgens niet uitgevoerd kan worden en in de la blijft liggen.
Voor volgend jaar is er nog een restant budget uit 2025 en daarna is het eigen gemeentelijke geld op.
Er is hoop dat er geld vanuit het Rijk en de Vervoerregio zal komen voor verschillende verbeteringen in de infrastructuur, maar dat is geen zekerheid.
En voor het onderdeel “verkeerseducatie” lijkt de gemeente zelf bijna helemaal geen eigen geld over te hebben.
Dat is zorgelijk voor deze óók belangrijke pijler.
Of er voldoende budget voor dit plan komt, hangt dus vooral af van de coalitieonderhandelingen volgend jaar; de uitvoering loopt immers tot 2030.
Financieel hangen er dus nog behoorlijk wat vraagtekens aan het plan.
Ons tweede zorgpunt:
De Uitvoeringsagenda is na het vaststellen een college-aangelegenheid geworden.
De raad stelt de kaders vast en het college voert uit en informeert de raad.
Alleen is het probleem, dat het kader héél globaal is.
Namelijk dat de risicoanalyse leidend is.
Maar dat is de enige prioriteitstelling waartoe de raad vanavond zou besluiten.
GroenLinks begrijpt dat dat in veel gevallen de gebruikelijke gang van zaken is.
Maar er zijn onderwerpen die heel dichtbij Purmerenders en Beemsterlingen staan en daarmee is het nog eens extra van belang dat de raad haar volksvertegenwoordigende taak zo zorgvuldig mogelijk uitvoert.
Dit is nu precies zo’n onderwerp.
Bijna alle 95.000 bewoners van de gemeente nemen deel aan het verkeer, en zij zijn met hun ervaring allemaal expert wat betreft de verkeersveiligheid van hun dagelijkse- en wekelijkse routes.
Bewoners maken zich terecht zorgen en hebben dat ook duidelijk gemaakt middels petities en inspraak in de commissie.
We moeten o.i. niet willen, dat we bezorgde bewoners op voorhand al NEE moeten verkopen, omdat we de mogelijkheid niet hebben om bij te sturen of aan te vullen.
Er moet een mogelijkheid zijn om – náást de prioriteit die wij stellen: éérst de hoog risico locaties, daarna de middelhoog risico locaties, enzovoort – andere en kleine projecten ertussendoor en gelijktijdig aan te pakken.
Daar zou de raad ook de mogelijkheid voor moeten hebben.
GroenLinks kan het amendement van Gemeentebelangen daarom ondersteunen.
Betrokkenheid bij de Uitvoeringsagenda is voor GroenLinks een harde voorwaarde om in te kunnen stemmen met het vaststellen van het Verkeersveiligheidsplan.
We hopen dat de wethouder het signaal serieus neemt en met verdergaande toezeggingen komt dan tot nu toe, over de invloed van de raad op de Uitvoeringsagenda.”
Daarnaast werd er nog een motie aangenomen, ingediend door de VVD, die ook specifiek aandacht vraagt voor de inbreng van bewonersgroepen zoals Beemster Vanzelfsprekend, en andere groepen in Beemster en Purmerend.
Motie
Deze motie werd aangenomen met dezelfde stemverhouding (23 – 12) als het voornoemde amendement.