Eind oktober 2021 constateerden we echter tot onze schrik dat het kunstwerk ernstig was vernield. Hiervan is destijds melding gemaakt bij wethouder Rotgans en er werd toegezegd dat het kunstwerk zou worden hersteld.

Maar sinds december is het kunstwerk helemaal verdwenen en is er niets meer van te zien, behalve wat contouren op de muur van de fietstunnel. Wie of wat dat gedaan heeft, was onduidelijk; de gemeente heeft er geen bericht over gepubliceerd.

Ons raadslid Carla Brocken is in de pen geklommen en heeft vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders. Zij vroeg om opheldering: Is het kunstwerk van gemeentewege weggehaald en wordt het nu gerestaureerd? En wanneer kunnen we het – in ere hersteld – weer bewonderen?

Het college heeft nu bevestigd dat de gemeente het kunstwerk tijdelijk heeft verwijderd om het te laten herstellen. Wanneer het wordt teruggeplaatst, is nog niet te zeggen. Het kunstwerk was met lijm aan de muur bevestigd. Om dat opnieuw te kunnen doen, moet het eerst 10⁰C of warmer zijn, voordat deze lijmsoort verwerkt kan worden. Maar in ieder geval: het Purmerendse Regenboogkunstwerk komt terug.