Namens GroenLinks kraakte ons commissielid Glenn van den Berg een paar stevige noten, waarin hij ook mogelijke alternatieven aandroeg en aandacht vroeg voor voetgangers, fietsers, de bewoners langs de nieuwe autoroutes en voor het verminderen van het autoverkeer in het algemeen.
Hieronder zijn inbreng in de commissievergadering:

“Wij hebben al insprekers gehad die echt duidelijke zorgen naar voren brengen: een groot aantal waar wij als GroenLinks ook al over hebben gesproken.
Het is fijn om te horen dat onze zorgen ook úw zorgen zijn, en andersom.

De knip bij de Beemsterburg krijgt nu veel aandacht, maar GroenLinks wil – voordat we hier op ingaan – ook pleiten voor rechtstreekse en veilige routes voor voetgangers en fietsers.
Deze mogen niet uit het oog verloren worden.
En ook, dat het opwaarderen van en investeren in het openbaar vervoer, zoals ook al eerder genoemd is door anderen, dringend noodzakelijk is om de mobiliteit in de toekomst te waarborgen.

Voor ons liggen nu documenten waarin gesproken wordt om scenario 3 als voorkeursscenario aan te merken. 
Ook volgens GroenLinks is scenario 3, waarbij we voor autoverkeer een complete afscheiding maken, geen wenselijke oplossing. 
Dit hebben reeds een aantal fracties op constructieve manier laten weten.

Omdat een harde knip voor ons geen wenselijke oplossing is, zijn we als fractie verder gaan kijken, en we hebben hier technische vragen over gesteld.

Bedankt voor de beantwoording van deze vragen, hiermee konden wij daadwerkelijk verder.
GroenLinks is van mening dat de alternatieven die we in deze technische vragen benoemd hebben ook onderzocht moeten worden op de haalbaarheid en de wenselijkheid. 
Voor de herhaling en voor de mensen die het eventueel niet gelezen hebben:
dit waren zoal: 

  • een afsluiting A7 ter hoogte van afrit 5 in plaats van de Beemsterbrug, om de Beemster bij het centrum te houden,
  • een eventuele knip niet bij de Sluisbrug maar bij het Beusebos,
  • mogelijk eenrichtingsverkeer dat tegen de spits in rouleert – dat hebben we ook al eerder gehoord van andere fracties. 

Er zijn vast nog andere opties, die we gemist hebben.
Maar deze in kaart brengen lijkt ons erg noodzakelijk.
We zijn bereid hiervoor amendementen in te dienen, mocht dit nodig zijn. 

Voor het zover is hebben we echter nog enkele vragen aan de wethouder.

  1. Bent u van plan of welwillend om de voorgestelde alternatieven uit de technische vragen  te laten onderzoeken?
  2. Er staat in het document niets over het verminderen of ontmoedigen van autogebruik in Purmerend, zou dit iets zijn waar u aan mee wilt werken of onderzoek naar wilt doen?
  3. En staat er al een onderzoek op de rol naar de mogelijke effecten van het extra verkeer op de route Gorslaan – Churchill laan – Den Uyllaan – Salvador Allendelaan voor bewoners, voetgangers en fietsers?”