GroenLinks heeft op 25 februari opnieuw vragen gesteld aan het college over menstruatiearmoede.
Deze onvermijdelijke kostenpost voor mensen met een menstruatiecyclus of ouders van tienerdochters kan voor mensen die in armoede leven of moeten rond komen van een bijstandsuitkering soms net te groot zijn. Als alternatief voor maandverband of tampons wordt dan gebruik gemaakt van bijvoorbeeld toiletpapier. Om ongemak en zelfs infecties te voorkomen is het belangrijk dat alle vrouwen en meisjes gebruik kunnen maken van menstruatieproducten.

Uit de beantwoording op onze eerder gestelde technische vragen blijkt dat het college vindt dat menstruatieproducten bij de algemeen noodzakelijke kosten van het bestaan horen. GroenLinks is het daar niet mee eens.
Niet iedereen heeft namelijk deze onvermijdelijke maandelijkse kostenpost. Door het stellen van deze schriftelijke vragen geven we aan dat het huidige beleid van het hanteren van menstruatieproducten als algemeen noodzakelijke kostenpost niet effectief is bij het tegengaan van menstuatiearmoede en zelfs leidt tot ongelijkwaardige behandeling tussen mensen die de producten gebruiken en de mensen die ze niet nodig hebben, omdat voor beiden de bijstandsuitkering dezelfde hoogte heeft.
GroenLinks verwacht dat een specifieke op de doelgroep gerichte aanpak door bijvoorbeeld het gratis verstrekken van maandverband en tampons in openbare ruimtes veel effectiever zal zijn dan het huidige beleid. We vragen aan het college of zij deze mening met ons deelt.
De vragen zullen naar verwachting binnen drie weken worden beantwoord.

De eerder gestelde technische vragen met beantwoording en de ingediende schriftelijke vragen zijn hieronder te downloaden en te lezen.