De binnenstad is het hart van elke stad, en verschaft aan de stad haar identiteit.
Inwoners kennen de binnenstad en komen er samen: het idee van de binnenstad als huiskamer van de stad.
GroenLinks kan die filosofie ten volle onderschrijven.
Een huiskamer voor iedere inwoner, en niet alleen voor de koopkrachtige consument.
En met een verantwoordelijkheid als centrumgebied voor de gehele regio.

Een huiskamer met een historie, belichaamd in fijnmazigheid, kleinschaligheid en monumenten die beschermd moeten worden.
Een levendige binnenstad, maar niet ondergeschikt aan enkel economische belangen.
Terug naar het water als historische begrenzing en als historische elementen in de binnenstad. 
Geen doorgaande verkeersaders die zorgen voor versnippering van onze toch al kleine binnenstad.

Dan past het niet om in die binnenstad zelf zones aan te leggen met veel parkeerruimte voor Stop & Go.
Als het alleen gaat om het met de auto afhalen van grotere spullen zoals televisies, kan dat beter via een distributiepunt dat buiten de eigenlijke binnenstad is gelegen. 
Het coalitieakkoord had daar al een goed voorstel voor. 

Als men eerst nog moet uitzoeken wat men eigenlijk wil kopen, is er van Stop & Go geen sprake. 
Dan wordt uitvoerig rondgekeken in waarschijnlijk wel méér dan één winkel. 
En wanneer daarbij pal voor de winkeldeur geparkeerd moet worden, zal men parkeerplaatsen te kort komen, en wordt het idee van een meer autoluwe binnenstad teniet gedaan.
GroenLinks verklaart zich dus tegen deze Stop & Go zones in de Westerstraat en Gedempte Singelgracht, omdat ze niet passen in de rest van de binnenstadvisie.

Met die kanttekening kunnen wij overigens akkoord gaan met het Programma Binnenstad.

Over de Schapenmarkt is het laatste woord nog niet gesproken. Zowel het onbebouwd laten als het geheel of gedeeltelijk bebouwen is mogelijk.
Allereerst moet preciezer worden vastgesteld, aan welke functies in de binnenstad nog extra behoefte is. 
Dan pas kan beoordeeld worden, of – en hoeveel – aanvullend bouwvolume nodig is.
Voor een openbare parkeergarage, ten dienste van de gehele binnenstad, vindt GroenLinks de Schapenmarkt geen goede plaats. 
Met name het extra autoverkeer over de aanvoerroutes, dóór de binnenstad heen, Nieuwstraat en Plantsoengracht, vormt een groot bezwaar. 
Om voor de functies op en rond de Schapenmarkt zelf enige parkeerruimte ondergronds te creëren, is voor ons bespreekbaar, als in ieder geval dan maar het huidige autoparkeren op de Schapenmarkt verdwijnt.