Ten eerste wil GroenLinks benadrukken, dat we verheugd zijn dat er steeds meer aandacht is voor dierenwelzijn, en we dit nu als commissie bespreken middels de Nota Dierenwelzijn.
Ik denk dat het niemand in deze commissie zal verbazen, dat GroenLinks desondanks een aantal kanttekeningen bij deze nota heeft.

Ten eerste vragen wij ons af, waarom een aantal onderwerpen deel uit maken van de Nota Dierenwelzijn.
Zo is sportvisserij naar ons inzien een vorm van jagen.
Geen enkele vis staat erom te springen om gevangen te worden, met wellicht als enige létterlijke uitzondering de vliegende vis.
Het enige wat het vissen oplevert, zijn verwondingen en stress.
Het is ons momenteel nog niet duidelijk hoe de vispas bijdraagt aan het welzijn van vissen, noch waarom dieren onnodig stress moeten ervaren voor menselijk vermaak, zoals bij de kortebaandraverij.
Daarom hebben wij daarover een aantal technische vragen ingediend, waarvan wij de antwoorden nog tegemoet zien.
(beantwoordingen zijn nu te vinden onder dit artikel - red.)

GroenLinks maakt zich ook zorgen om stalbranden, zoals die van afgelopen dinsdagochtend in Zuidoostbeemster.
Dankzij het snelle handelen van de boeren, buren en de hulpdiensten zijn hierbij gelukkig geen dieren omgekomen.
Dit laat zien hoe belangrijk het is om agrariërs te ondersteunen bij de bouw en het inrichten van veilige stallen en andere voorzieningen, met voorop het welzijn van de staldieren.
Nogmaals onze complimenten voor het snel en adequaat handelen.

Wat betreft huisdieren en minima verwijst de gemeente terecht naar andere instanties voor hulp, zoals dierenvoer bij de Voedselbank, maar GroenLinks vindt het ook belangrijk dat we als gemeente naar onszelf kijken en ons afvragen wat we zélf nog meer zouden kunnen betekenen voor minima en hun huisdieren.

In het kader van gebiedsontwikkeling met betrekking tot dierenwelzijn ziet GroenLinks ruimte voor verbetering.
Zo wordt er eens in de drie jaar een ecologische quick scan gedaan én voorafgaand aan bouwprojecten een onderzoek naar de mogelijke aanwezigheid van beschermende soorten, maar er wordt niet achteraf onderzocht wat de impact van de bouw is geweest op de ecologie en biodiversiteit.
Zo kunnen we ook niet evalueren of getroffen maatregelen effect hebben gehad.
Ook bij de aanplant van groen kunnen we nog meer doen om de biodiversiteit te verbeteren.
Door de aanplant van een breed scala aan inheemse plantensoorten creëren we voedselbronnen en bescherming voor verschillende diersoorten in alle delen van de voedselketen.
Door de uitbreiding van voedselbronnen geven we kleinere vogelsoorten een betere kans om te gedijen, waardoor we relatief minder opportunistische vogelsoorten zullen zien, zoals duiven, meeuwen en kauwen, die nu genoemd worden onder het kopje ‘overlastgevende dieren’.

Voorzitter, wij nemen het onderwerp mee terug naar de fractie en overwegen een aantal amendementen.