Doe iets flinks, stem GroenLinks!

Vandaag was het weer een landelijke campagnedag voor Groenlinks. In het hele land gingen mensen van GroenLinks in gesprek met inwoners om te luisteren naar wat er speelt bij de mensen in de verschillende wijken. Ook in Purmerend deden wij natuurlijk mee. In verband met ziekte van enkele deelnemers was de groep deze keer niet zo groot. We verzamelden rond het middag uur thuis bij één van de deelnemers.

Even gezellig met elkaar aan de eettafel een kop koffie gedronken, banketstaaf gegeten en de laatste nieuwtjes gedeeld. Kort daarna zijn we vertrokken in de richting de binnenstad. Het plan was om op de bellen te gaan drukken bij de bewoners aan de Herengracht en de Nieuwegracht.

Onderweg naar de Herengracht hadden we al snel twee interessante ontmoetingen. De eerste ontmoeting was met een vertegenwoordiging van de Ouderenpartij AOV Purmerend. Deze partij stond met een kraam op de Kaasmarkt. Uiteraard zijn we even gaan buurten. De tweede ontmoeting was met de Kerstman die spontaan de Kaasmarkt op kwam wandelen.

Eenmaal aangekomen op onze geplande locatie zijn we in twee koppels gaan lopen. De ene groep op de Herengracht en de andere op de Nieuwegracht. We hebben ongeveer 50 adressen bezocht. Net als de vorige keren hebben we eigenlijk allemaal goede en vriendelijke gesprekken gehad. De onderwerpen liepen uiteen. Uiteraard sprak met over het Beusebos en over het besluit dat aanstaande donderdag (21 december) in de gemeenteraad wordt genomen over de vestiging van een hotel. Meedere bewoners op de Herengracht maakten zich zorgen over de verkeersveiligheid in hun straat. Zij vertelden dat automobilisten daar vaak te hard rijden. Soms wel 60 of 70 km per uur.

Dat is eigenlijk niet te accepteren en geeft onveilige situaties. Zeker als kinderen zo maar de voordeur uit rennen of als iemand met biijvoorbeeld een rollator de weg over moet steken. Men zou graag op de Herengracht, ondanks dat er ook vrachtverkeer rijdt, iets willen zien van snelheidsbeperkende maatregelen. Ook noemde een bewoner dat een andere invulling van de parkeersituatie kan leiden tot meer veiligheid. Ook de overgang van de Herengracht naar het Tramplein wordt ervaren als onduidelijk en onveilig.

Andere onderwerpen die we vandaag hebben gehoord zijn wateroverlast bij heftige regen -en of sneeuwval aan de achterzijde van de woningen aan de Herengracht, cameratoezicht en behoefte tot meer participatie van bewoners in gemeentelijke projecten. Een andere bewoner vroeg zich af hoe het was gesteld met de beveiliging van de gemeentelijke informatietechnologie.

Mooi was het om te horen dat de bewoners één deze dagen allemaal bij elkaar komen voor een kerstbijeenkomst. Een inmiddels traditioneel geworden samenzijn in de buurt waar veel mensen aan mee doen. Wat een super initiatief!

Het was weer een super campagne dag! Wat is dat toch leuk om te doen. Leuk om met mensen te praten over wat hen bezighoudt in hun eigen wijk. En mooi om te ervaren dat mensen best de tijd er voor nemen om met je in gesprek te gaan.

Eén van de bewoners had nog een goede tip: Doe iets flinks, stem GroenLinks!